lördag 13 augusti 2011

Om Prince

Jag har haft två idoler i hela mitt liv. Den första var Hasse Carlsson i Noice. Men jag var lite för liten för att gå på konserter med dom när det begav sig.

1984 blev en mycket kort herre känd. Och han var nog min idol i åtminstone 10 år. Jag har varit på tre konserter med honom i mitt liv. Jag har "sovit" över på både Drottninggatan och Hötorget för att köa till biljetter till hans konserter. Och när jag var typ 18-19 år så var jag på hans fest i Spegelsalen på Grand hotell. Konserterna har väl varit av olika kvalitet. Men Sign O' the Times-konserten var mästerlig. Det bästa jag har sett live faktiskt.

I år skulle han spela på Way out west-festivalen. Och jag var duktigt sugen på att åka ner. Men med festivalpass, resa, hotell och uppehälle räknade jag snabbt ut att det skulle kosta minst fem tusen kronor. Så jag sket i det. Helst med tanke på att man inte riktigt vet vad man får när det gäller honom. Antingen spelar han bara nya låtar (som jag absolut inte kan). Eller så blir det en hitkavalkad. Att betala massa pengar för att höra låtar som är helt okända kändes inte så lockande.

Igår spelade han. Och fick högsta betyg av både Expressen och Aftonbladet. Konserten var bättre än magisk, monumental, knäckande, galen och mästerlig enligt Marcus Larsson på Aftonbladet. Han spelade i princip bara gamla hits.

Och jag ÄR bitter den här gången! Hade jag vetat detta hade jag varit i Göteborg just nu.

Tänk vad många felval man gör i livet...

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken härlig berättelse. Jag önskar också att du hade varit där igår. Å den lilla mannen var min idol också fast först i början av 90-talet när han släppte diamond & pearl

Mammy sa...

Du får väl dra till Oslo och se/höra honom då!!! :D Det finns direktbuss Sthlm - Oslo. Kram

Mammy sa...

Ja, jäklar konserterna i Oslo har ju redan varit!!! Fick för mig att de var i september! :) Sorry!!

Singel i storstan sa...

Kristina, det var efter där någonstans han började tappa greppet...

Mammy, synd! För jag hade nog kanske kostat på mig den resan nu när jag vet att han var så fantastisk.

Unknown sa...

Jag vet, sen kom Sign, fast då hade jag alla gamla skivor kvar att lyssna på eftersom jag inte var med på den tiden.

Singel i storstan sa...

Jag har alla mellan "For You" och "Diamonds and Pearls". Efter det är jag helt off. Men de från den goda tiden är sååå bra! :-)

Anonym sa...

Men åh, var han så jäkla bra där alltså? Ja men hur ska man veta liksom.
Jag älskar också Prince från 80-talet. Upptäckte honom 88 när jag fick biljetter till just 'Sign of the times'-turnén. Med den runda scenen! Den var verkligen sjukt grym, jag håller med dig! Sedan dess var jag fast.
Helskum snubbe, men grym artist.

Förstår att du är bitter. :(